Er din virksomhed klar med en whistleblowerordning fra den 17. december 2023?

Fra den 17. december 2023 skal også arbejdsgivere med mellem 50 og 249 ansatte have etableret en whistleblowerordning for deres ansatte.  

Kravet om etablering af whistleblowerordning udspringer af Lov om beskyttelse af whistleblowere, der trådte i kraft tilbage i december 2021. Indtil nu har loven alene stillet krav til arbejdspladser med mere end 249 ansatte. Fra den 17. december 2023 stiller loven også krav til, at virksomheder med mellem 50-249 ansatte har etableret en whistleblowerordning.

Whistleblowerordningen skal give de ansatte mulighed for at kunne indberette oplysninger om alvorlige lovovertrædelser til en upartisk person eller afdeling på arbejdspladsen. Arbejdsgiveren kan vælge at outsource opgaven.  

Loven indeholder bl.a. krav om fortrolighed. Det vil sige, at den indberettende person, men også den/dem, der indberettes om, som udgangspunkt skal være sikret fortrolighed.

Herudover regulerer loven en nærmere proces med bl.a. frister for bekræftelse og opfølgning efter indberetning fra en ansat. Det er arbejdsgiverens pligt at sørge for, at der er en fungerende whistleblowerordning på arbejdspladsen. Whistleblowerordningen skal leve op til alle krav i loven om udformning, proces og praktik.

 Fra den 17. december 2023 gælder kravet altså også for arbejdsgivere med 50 ansatte eller flere.

Seneste indlæg

Tilmeld dig til vores nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Nørregaard Advokatfirma. Send os din e-mail.